Tuesday, July 10, 2012

Ada Cinta

Kita tak tahu apa yang kita akan lalui di masa hadapan. Kita juga tidak tahu apakah keputusan yang kita ambil itu adalah satu keputusan yang tepat. Tidak semua yang kebetulan itu indah. Kadangkala ada juga kebetulan itu satu titik permulaan pada keindahan. Hidup tidak selalunya indah. Begitu juga dengan kenangan. Tidak semua kenangan masa lalu indah untuk dikenang. Ada juga yang meninggalkan kesedihan, kedukaan dan kekecewaan yang mendalam. Yang indah harus dijadikan semangat. Yang hitam harus dijadikan teladan.

 
Begitu juga dengan cinta. Tidak semua cinta itu manis. Tidak semua cinta itu bermula dengan jalan cerita yang menarik. Ada juga cinta yang hadir dari kebetulan, persengketaan dan penghinaan. Apa yang pasti, kita sebagai manusia tidak harus terlalu membenci seseorang itu. Selalunya dari kebencianlah lahirnya sayang tanpa diduga.
Jika kita tahu apa yang berlaku disebalik takdir tuhan, sudah pasti hidup kita menjadi bosan. Tapi, perkara itu mustahil akan berlaku. Selagi nyawa hidup di dalam jasad, pasti cabaran dan dugaan selalu ada di samping kita. Begitu juga dengan cinta. Tanpa cabaran dan dugaan, cinta sukar untuk dipertahankan. Dari cabaran, kita bisa mempertahankan cinta. Dari dugaan, kita bisa tahu kesetiaannya.


No comments:

Post a Comment